Case

Wij brengen AXA Bike Security verder

AXA Bike Security geniet een sterke reputatie in fietsbeveiligingsproducten, die voortkomt uit een voortdurende focus op vakmanschap, productkwaliteit en innovatie. De rijke geschiedenis gaat terug tot 1902: de voorloper van het huidige AXA Bike Security begon met de productie en verkoop van hang- en sluitwerk, nog altijd de kernactiviteit van zusterbedrijf AXA Home Security. Al in de jaren ’40 introduceerde AXA het inmiddels iconische ringslot voor fietsen. Dit markeerde de start van een breed, maar onderscheidend kwaliteitsassortiment sloten, verlichting en aanverwante veiligheidsproducten voor tweewielers.

Product of preferente keuze?

Bij Die Jongens zien we vaak, dat technisch georiënteerde B2C bedrijven een sterke neiging hebben om de tastbare kenmerken van hun producten te benadrukken. Ze slagen er op die manier echter zelden in om consumenten echt warm te laten lopen voor hun producten: de spirit ontbreekt. Dat gold in zekere mate ook voor AXA Bike Security. Op zoek naar de juiste koers om van hun producten weer de preferente keuze te maken, kwamen ze uit bij Die Jongens.

Bedenkers van het AXA-gevoel

Om de stap te zetten van product naar vanzelfsprekende keuze ontwikkelden we een concept dat AXA Bike Security de juiste merkbeleving zou geven. We focusten op bewustwording, op positionering voor beide (eigenlijk totaal verschillende) hoofdcategorieën: fietsverlichting en veiligheidssloten. Wie gezien wordt als innoverende kenner, immers, krijgt de voorkeur bij materiaalkeuze. We creëerden daarom het 'AXA-gevoel', dat de producten van onze opdrachtgever niet alleen zichtbaar en toegankelijk maakte, maar ook naadloos aansloot bij de individuele beleving van consumenten.

De evolutie van een merk

Met een logo re-design en andere ingrepen zorgden we in de eerste plaats voor consistentie tussen de verschillende merken van AXA fietsbeveiliging. De branding strategie van AXA Bike Security richtten we verder nadrukkelijk op fiets én eigenaar: AXA biedt beide veiligheid en zekerheid. Geen overbodige luxe, in een wereld die evolueert naar duurzame mobiliteit. Fietsen is de nieuwe standaard en AXA heeft alles in huis om dat veiliger en aangenamer maken.

Op alle fronten

Echte impact kun je alleen maken met een consistente boodschap. Voor AXA Bike Security hebben we een merkconcept neergezet, dat veel verder reikt dan “sloten en verlichting”. Dat laten we keer op keer zien. Bijvoorbeeld met uitgekiende ontwerpen van verpakkingen, met verrassende hulpmiddelen, met aansprekende content, maar vooral met glasheldere en uitgebalanceerde informatievoorziening, afgestemd op de verschijningsvorm, van verpakking tot brochure, van video tot displaymateriaal. Dat vereist kennis van het vak, de winkels, de online platforms, de producteigenschappen, het gebruik en uiteraard de klant.

“Die Jongens bedenken steeds weer leuke en originele manieren om onze nieuwe AXA Bike producten te introduceren bij onze groothandels.”

Daniëlle Wolfs, Marketing Manager AXA Bike

Bij Die Jongens hebben wij die kennis, dat geeft ons die voorsprong in denken en doen. Ook op andere, minder voor de hand liggende fronten hielpen en helpen we AXA verder te kijken. Zo creëerden we samen verschillende veiligheidsbewustzijnscampagnes rond jongeren op school, de zichtbaarheid van fietsen tijdens donkere uren en veilig rijden op een elektrische fiets. We schuwden zelfs de ontwikkeling van geheel nieuwe producten niet: AXA IN.

AXA IN: samen innoveren

Wanneer wij ons aan een opdrachtgever verbinden, zoeken we in alles de meerwaarde – ook in wat er nog niet is. Met het inzicht, dat je een fiets op andere manieren dan alleen met een slot kan beveiligen, ontstond bij ons al gauw de denkrichting voor iets geheel nieuws: een integraal AXA concept voor beveiliging op basis van connectiviteit. En we tekenden direct voor de perfecte merknaam: AXA IN. AXA Bike Security ging er met veel enthousiasme mee aan de slag. Wij bouwden vervolgens het nieuwe merk op, van logo tot introductiecampagne.

Inmiddels maken AXA IN producten het mogelijk elke tweewieler middels GSM-functionaliteit te identificeren en lokaliseren. Zo kun je je gefietste route en kilometers bijhouden, maar ook je geparkeerde fiets snel terugvinden of opsporen wanneer deze gestolen blijkt. Daarnaast biedt AXA IN legio mogelijkheden voor bijvoorbeeld commerciële verhuurbedrijven. Wij kunnen alleen maar zeggen: graag gedaan.

“Echte impact kun je alleen maken met een consistente boodschap.”

Fenno Koops, Die Jongens