De groeipijnen van een nieuwe stad
Nieuwegein is een relatief jonge en kleine provinciegemeente. Een zorgvuldige verdichting tussen belangrijke snelwegen en waterwegen aan de zuidelijke rand van de stad Utrecht, Nederland. Met die dominante stad boven zich maakte Nieuwegein zichzelf decennialang lang een stuk kleiner dan het eigenlijk was. Een typisch en hardnekkig geval van het Calimero-effect. Maar hoe kom je daarvan af?
Naar een krachtige positionering
Nieuwegein is een typisch 'geplande stad', gesticht om de uitbreiding van de stad Utrecht op te vangen. Compleet voorbijgaand aan haar oorspronkelijke aantrekkelijke dorpse kernen ontwikkelde de gemeente zich in vijftig jaar tijd als een speeltuin voor stedelijke expansie. Die dominante focus heeft zijn sporen achtergelaten: Nieuwegein sprak niet alleen bij buitenstaanders, maar zelfs bij de eigen inwoners niet tot de verbeelding. Voor haar 50 jarig bestaan maakte de gemeente voor het eerst kennis met Die Jongens. Wij verrasten met meer dan een aansprekend jubileumontwerp. We daagden Nieuwegein uit om zichzelf met andere ogen te bekijken en zich met nieuwe kracht te positioneren.
Rijkshulpschutsluis Vreeswijk, 1900-1905
Flatgebouwen aan het Wenkebachplantsoen, 1975
Winkelcentrum City Plaza
Dorpsstraat Jutphaas (nu: Herenstraat), 1907
Bouw van winkelcentrum City Plaza, 1984
Woningen aan de passantenhaven, Nieuw-Vreeswijk
“Die Jongens zijn voor ons al jaren een belangrijke sparringpartner voor het uitdragen van onze idealen. Ze communiceren open en met onverdeelde aandacht.”
~ Suzan Aardewijn, stadsmarketing Nieuwegein
Het Calimero-effect de baas
Nieuwegein is meer dan een verzameling huizen en industriële panden. Het is een plek met historie, die mensen ‘thuis’ noemen, waar men geboren is, samen leeft en werkt. Iets om trots op te zijn en om gewaardeerd te worden. Dat lieten we voor het eerst – en met zichtbare liefde – zien in onze citymarketing bijdrage van ’50 jaar Nieuwegein’. En nog steeds versterken we de stad vanuit een heldere visie op mensen en leefbaarheid met krachtige branding strategieën van feestelijk evenement tot gemeenteraadsverkiezingen.
De creatie van condities met impact
Nieuwegein wil zichzelf zonder gêne als volwassen stad aan de wereld te tonen. Wij stellen de lastige vragen en creëren de condities om de waarden, die de gemeente Nieuwegein zo graag omarmd ziet, duurzaam in te bedden. Zo helpen we Nieuwegein, de stad waar de WIFI technologie werd uitgevonden, bij haar transformatie van een kleine, introverte verzameling mensen tot een stad om van te houden, van te genieten en trots op te zijn. Een plek die er toe doet, in de ogen van zichzelf en de wereld. Die haar perfecte ligging, verscheidenheid aan waterwegen, rijke geschiedenis, pittoreske stadscentrum en fijne mensen in al hun verscheidenheid eer aan doet.
“Door de stad en haar inwoners in hun kracht te zetten, hen te overladen met liefde en kwaliteit en hen bewust te maken van haar historisch verleden, kon Nieuwegein evolueren van een kleine, introverte verzameling mensen naar een stad om van te houden, te genieten en trots op te zijn.”
~ Fenno Koops, Die Jongens
De projecten die we voor Gemeente Nieuwegein gedaan hebben