Casus

Wij brengen Donker­voort verder

Van wild idee naar superwagen

Het is midden jaren zeventig. Joop Donkervoort, een man met een passie voor mooie auto’s en een ongekende eigenzinnigheid, neemt na jaren klussen aan zijn Lotus het besluit om het helemaal anders aan te pakken: waarom voortbouwen op een bestaand model, als je ook zelf je eigen superauto kunt ontwikkelen? Niemand, ook Joop zelf niet, kan vermoeden dat hij met dit wilde idee het zaadje plant voor een succesvol familiebedrijf, bouwers van de ultieme sportwagen: Donkervoort Automobielen. Als hij na ruim vier decennia het stokje overdraagt aan Denis, wordt de blik van het bedrijf meer dan ooit op de toekomst gericht. Hoe bestendig je succes? Het antwoord komt van Die Jongens.

De blik voorbij het product

De samenwerking tussen Donkervoort en Die Jongens startte met EX-CORE®, een door het autobedrijf zelf ontwikkeld supersterk en vederlicht carbon. Een materiaal, dat het verschil kan maken voor de nieuwe generatie sportwagens, maar ook zeer geschikt is voor legio toepassingen buiten de autobranche. Een product met die potentie verdient alle aandacht. Wij leidden de blik van onze opdrachtgever voorbij het product, schetsten de contouren van een sterk merk en gingen ermee aan de slag.

Bouwen aan een krachtig merk

Met de identificatie van de kernwaarden, de beloftes van de nieuwe technologie en het gegeven van Donkervoort als de aanjager van de innovatie hadden we de hoofdingrediënten van een krachtig merkverhaal te pakken: een narratief waar de passie, technologische kennis, innovatiedrang en het doorzettingsvermogen van de ontwikkelaar steeds in doorklinkt. Zo voegden we authentieke waarde en innovatieve kwaliteit samen tot een krachtige visie. Met een weldoordacht ontwerp, een strakke merkstrategie en een uitgestippelde campagne gaven we Donkervoort vervolgens alles in handen voor een effectieve introductie van EX-CORE®. Niet enkel als product, maar vooral als beloftevol merk.

“Wij lieten onze klant verder kijken dan het product, we schetste de lijnen voor een sterk merk en hebben onze schouders er onder gezet.”

~ Fenno Koops, Die Jongens

Nieuw elan, nieuw narratief

De positionering van EX-CORE® markeerde voor Donkervoort een nieuwe fase, met nieuwe energie. Inmiddels stond zoon Denis aan het roer en vroeg ons ook Donkervoort als merk door te lichten. Waar staat Donkervoort voor? Welke weg wil het inslaan en hoe? Welk verhaal past daarbij? Voor ons was het vrij snel duidelijk: Donkervoort werd nu geleid door een doorgewinterde coureur. De zoon ván, maar vooral een familiemens met zowel jarenlange ervaring op het circuit als in het bedrijf.

Een racer in hart en nieren, gedreven door de liefde voor het ultieme rijden, de waarde van samen beleven en de blik vooruit. Donkervoort stemde enthousiast in met dit nieuwe op de toekomst gerichte narratief. Zo werd de basis voor de nieuwe visie en positionering een feit, net als onze volgende opdracht: het aansluiten van de merkidentiteit en -beleving volgens de nieuwe visie.

Gedragen proces

Het aanpassen van de merkidentiteit en -beleving vroeg behalve branding- en marktexpertise ook veel oog voor het proces: juist in familiebedrijven vragen veranderingen, hoe klein ook, om een zorgvuldige aanpak en organisatiesensitiviteit.

Door intensief samen te werken, de organisatie mee te nemen en in alles, inclusief het beeldmerk, de nieuwe visie te laten doorklinken, werd de gecreëerde impact door alle betrokkenen gedragen en gevierd.

“Die Jongens voelen als een oprecht (extern) onderdeel van ons bestaande team. Echte partners, die motiveren en inspireren en net zo hard werken voor onze bedrijfsdoelen als wij.”

~ Amber Donkervoort, Manager Marketing & Communications Donkervoort Automobielen

Grenzen verleggen op elk niveau

Donkervoort toont lef, wil grenzen verleggen. Ook letterlijk. Wij zijn er om dat ook echt mogelijk te maken: een sprong naar het internationale circuit maak je als oer-Nederlands bedrijf niet zomaar. De juiste merkpositionering vraagt om intensieve voorbereiding en grondig onderzoek, maar ook adaptief vermogen. Zo hebben we op basis daarvan geadviseerd aan de slag te gaan met de ontwikkeling van een nieuwe krachtige Donkervoort-waardige identiteit: het merk Donkervoort zou buiten het eigen taalgebied niet kunnen rekenen op die in eigen land zo sterke herkenbaarheid en stoere connotatie. En inmiddels hebben we het bedrijf inderdaad de basis voor een merkbeleving gegeven, die zijn internationale ambities ondersteunt.

Oud

Nieuw

Die Jongens: bewakers van merk en beleving

Wij zijn merkbewakers. Wij zorgen ervoor, dat de unieke merkbeleving bij iedere uiting en bij externe activiteit optimaal versterkt wordt, impact maakt, dezelfde emoties oproept en ondersteund wordt. Wij weten uit ervaring: authenticiteit en consistentie zijn in merkbeleving allesbepalend.

We laten dan ook steeds weer zien: een Donkervoort is zó veel meer dan een sportwagen, een Donkervoortbezitter zó veel meer dan een bestuurder. Donkervoort is het ultieme ervaren, is samen beleven. Met een Donkervoort bevind je je onder gelijkgestemden, ben je lid van de uitgebreide Donkervoort familie en ontmoet je elkaar exclusief tijdens activiteiten als de Donkervoort Events. Hier kun alles uit je supersportwagen halen. En nagenieten? Dat kun je volop, dankzij de Donkervoort ‘Roadbooks’, waarin Donkervoort Events uitvoerig in tekst en beeld worden gedocumenteerd –geheel volgens de ontwerpuitgangspunten van het merkconcept, natuurlijk. Laat dat maar aan ons over.

The projects that we did for Donkervoort